S úsměvem a odlehčeně o osobním image a výběrových řízeních.
Ucházíte-li se o volné místo, absolvujete většinou ústní pohovor. Měla jsem příležitost být na obou stranách, jako uchazeč a i jako člen výběrové komise.
Když ještě nebylo GDPR a komise neměly soupisku nediskriminačních standardizovaných otázek, bylo možné položit účastníkům výběrových řízení různé kreativní dotazy.
Komise, jíž jsem byla členkou, vybírala referenta pro nejmenovaný úsek nejmenované firmy. Jednou z uchazeček byla paní Zuzana, dáma ve středních letech. Na závěr pohovoru kolega Pavel, člen komise, přemýšlel, jak naplnit určený čas. Hluboce se zamyslel a zeptal se:
„Paní Zuzano, jak byste se nám prodala?“
A čekal, že paní Zuzana začne vypočítávat své silné stránky a vyzdvihovat přínosy pro firmu.
Na tváři paní Zuzany se objevilo překvapení, pak lehký úsměv. Upřela pohled na kolegu Pavla, vypnula hruď, laškovně, avšak velmi decentně zavrtěla rameny a zeptala:
„Jak prodala? Myslíte jako žena?!“
Pavel nejprve vytřeštil oči, ale potom se začal smát. My ostatní jsme zavřeli pusy otevřené úžasem. Nakonec jsme se smáli všichni včetně paní Zuzany.
Co myslíte, byla přijata? Jasně, že ano. Vyhrála na celé čáře. Nejen odborně, ale i svým přirozeným a nekonvenčním přístupem.
Její reakce byla nečekaná, překvapující a decentně laškovná, proto měla úspěch. Kdyby reakci přehnala, byť jen malinko, neuspěla by.
Využití čehokoliv, co vás odlišuje od ostatních uchazečů, výrazně zvyšuje šance na úspěch.
Jen pozor na tenkou hranici mezi tím, co je ještě zábavné a odlišující a tím, co už je přehnané a odstrašující.