Půlnoční e-maily

Jak místo plusových bodů můžete sbírat černé puntíky.

Dělala jsem víc, než bylo třeba

Měla jsem zvyk, dělat vždy něco navíc. Doma i v práci. Proč? Za prvé pro uspokojení své potřeby a za druhé, protože se to očekávalo. Jenže skutečně se to očekávalo?!
Při koučování v jedné z firem jsem zažila situaci, ze které jsem si i já sama vzala poučenízměnila své návyky.

Vedoucí technologie

Vedoucí úseku technologie si při koučinku postěžoval, že jeho nadřízený je workoholik, a že to samé očekává i od nich. Zajímalo mě, jak se to projevuje.
„Tak například nám rozesílá e-maily s dotazy a úkoly třeba i o půlnoci,“ odpovídá vedoucí a dodává: „A protože nechci být nejhorší, já tu práci potřebuju, tak o té půlnoci vstanu a odpovím mu. Aby šéf viděl, že se snažím, že jsem aktivní.“

Workoholik technický ředitel

Shodou okolností jsem se na koučinku potkávala i se zmíněným technickým ředitelem. Častým tématem bylo jeho obrovské pracovní nasazení. Ptám se: „Jak tak široký záběr práce zvládáte?“

Ředitel: „Vím, že je teď výjimečná situace, rozjíždí se více projektů najednou. Tak se snažím zabrat a pracuji dlouho do večera. Například ještě večer píšu e-maily, dokud mám vše v hlavě a taky se vždy snažím vyřídit vše, co mi ten den přistálo v poště. Často končím o půlnoci. Ale ten pocit, když mám vše vyřízenov došlé poště čisto, ten je k nezaplacení. To pak můžu jít v klidu spát.“

Po chvíli mu spokojený úsměv zmizel z tváře: „No a nejvíc mě naštve ten, kdo mi ještě v noci na ty moje e-maily odpoví, a já mám v poště novou položku. To mám hned po náladě.“

Paradox tzv. neočekávané kvality

Vnímáte ten paradox? 🙂 Vedoucí technologie se domnívá, že sbírá u šéfa plusové body a přitom je to přesně naopak. Dodává tzv. neočekávanou kvalitu, něco, co nikdo v danou chvíli nechce a nepotřebuje.

Vedoucí technologie si myslí, že se očekává, že bude na e-maily hned reagovat, a že okamžitá reakce bude oceněna. Ředitel očekává, že v noci bude mít vyřízenou a čistou poštupůjde spát, že vše ostatní se bude řešit až v práci.

Poučení

  • Dělejme to, co se po nás SKUTEČNĚ chce.
  • Ne to, co si MYSLÍME, že se od nás chce/očekává.
  • Když to nevíme, nebo si nejsme jisti, tak se ZEPTEJME.
  • Dejme si pozor na „dodávání neočekávané kvality“

Mám víc času pro sebe

Dnes už neztrácím čas a energii děláním něčeho navíc, než je skutečně potřeba. Jsem spokojenější, protože za to „něco navíc“ už neočekávám vděk a ocenění, které nepřicházelo. A když si nejsem jistá, co se ode mě očekává, raději se zeptám.

Mám tak více čas pro sebena svou práci.

PS.
Když už uděláme něco navíc, tak na to upozorněmeřádně to prodejme!

Jana Kaněvová
Posláním Jany je pomáhat lidem najít jejich místo v životě, porozumění v rodině a naplnění v práci. Je lektorkou a konzultantkou osobního a profesního rozvoje a spoluautorkou vzdělávacích programů Braintools. Je autorkou projektu Spokojeně svá, který ženám ukazuje cestu, jak žít v souladu se sebou samými. Je mámou dvou dětí a babičkou tří vnuček, ženou bezva chlapa, vášnivou lyžařkou a turistkou. Miluje nekonečné výhledy do krajiny a svobodu vrcholků hor. Je nadšenou experimentátorkou a konzumentkou života. Její příběh si přečtěte zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.